team

Leidinggeven meer in minder tijd

Heb jij ook te weinig tijd om je eigen werk te doen?

Als leidinggevende werd ik geleefd door mijn agenda, iedere dag liep ik van afspraak naar afspraak. S’Avonds mocht ik mijn eigen werk doen. Dit was geen doen, ik ben op zoek gegaan naar oplossingen. Ik heb  mij zelf de vraag gesteld.

Hoe kan ik meer doen in minder tijd?

Iedere leidinggevende heeft het probleem dat de dag te kort is voor alles wat hij of moet doen. Iedereen wil deze vraag beantwoord hebben. Leidinggevende kunnen direct de vraag terug stellen:

” Hoe heb jij dat gedaan, doe jij meer in minder tijd?”

Ja, dan kan ik het verhaal vertellen van 2 jaar geleden. Ik werkte bij 2 bedrijven en heb de volledige verantwoordelijkheid voor mijn gezin. Bij één bedrijf was ik projectleider over een groot project. Dit project heb ik zo opgezet, dat het team zoveel mogelijk zelf kon werken.Hierbij gebruikte ik 3 belangrijke uitgangspunten.

Mijn 3 uitgangspunten voor zelforganisatie?

Uitgangspunt 1: Wees duidelijk in je verwachtingen naar het team?

Het is belangrijk om met je team goede afspraken te maken in wat je van ze verwacht. Deze verwachtingen kan je verwerken in je doelstellingen en in de afspraken die je maakt om de doelstellingen te bereiken. Een belangrijke afspraak die ik veel maak is, als je met een vraag zit, overleg met een collega.

Als ik dan vragen kreeg van medewerkers vroeg ik eerst wat ze zelf gedaan hadden en of ze langs gegaan waren bij een collega. Op deze wijze bleek dat veel vragen ook door andere beantwoord konden worden.

Uitgangspunt 2: Zorg dat je af en toe op een andere plek gaat werken?

Als je altijd op de zelfde werkplek gaat zitten, vinden medewerkers het altijd erg makkelijk om even binnen te komen en een vraag te stellen. Ik ging bewust af en toe op een andere verdieping zitten, waardoor er minder afleiding ontstond. Hierdoor kreeg ik de gelegenheid om mijn eigen werk in alle rust te doen. Medewerkers werden gedwongen om eerst zelf hun probleem op te lossen of bij een collega te buurten.

Uitgangspunt 3: Wees lui?

Kijk naar je eigen taken en agenda. Kijk wat je absoluut zelf moet doen? Zijn er taken of activiteiten die jij niet hoeft te doen? Kijk in je team wie belangstelling heeft om dit over te nemen. Vaak willen medewerkers juist afwisseling hebben en vinden het leuk om iets nieuws te krijgen. Ik zelf ben niet van de routine, zodra een taak een routine wordt kijk ik hoe en aan wie ik dit kan overdragen.

Zo zijn er vele tips en uitgangspunten om tijd te besparen en vooral anderen het werk te laten doen

Wat zijn jou aanvullende tips om meer te doen in minder tijd?

Heb jij een goede tip, schrijf hem in het commentaar veld hieronder.

Als dit artikel interessant is voor mensen in jouw netwerk, wil je het dan ‘delen’ door op één van de social media knoppen hieronder te klikken?

4 Comments

  • Hugo Bakker

    Reply Reply 31 oktober 2014

    Dank je wel Lizethe voor deze goede tips! Vaak weet je de dingen wel maar door de waan van de dag stap ik elke keer weer in mijn valkuilen.
    Mijn aanvullende tip is: selecteer mensen die achter de visie van de organisatie staan.
    Succes, Hugo

    • LIzethe Keijzer

      Reply Reply 31 oktober 2014

      Hugo helemaal mee eens. Het begint bij de basis het zoeken naar de juiste mensen. Helaas gaat het niet altijd op. De meeste leidinggevende stappen in een bestaand team.
      Zelf heb ik recentelijk mogen starten met een nieuw team. Dit team draaide helemaal zoals ik dat graag wil.

      Bedankt voor de aanvulling.

  • Alie Geerts

    Reply Reply 2 november 2014

    Goede tips Lizethe!
    Ik denk dat veel leidinggevenden daar wat mee kunnen.
    Als reflexzonetherapeut met een praktijk aan huis geef ik vooral leiding aan mezelf! Focus op je doel is voor mij momenteel het meest belangrijk.

    Je blog zal ik delen in mijn netwerk, wie weet hebben anderen er heel veel aan en nog meer nuttige tips.

    groetjes en go for it!
    Alie

  • Lizethe Keijzer

    Reply Reply 2 november 2014

    Alie, focus is absoluut een punt bij alles wat je doet.
    Leidinggevende zijn veelal bezig met de waan van de dag. Ze zijn vaak bezig met brandjes blussen. Ze vergeten dat ze beter bezig kunnen zijn met richting geven, zodat mensen zelf gerichte acties kunnen nemen.

    Hierover komt de komende tijd genoeg in mijn blogs naar voren.

Leave A Response

* Denotes Required Field