Team Leider

Neem jij APEN over van het Team!

Neem jij ook weleens een AAP op je schouder?

Veel leidinggevende zijn erg goed voor hun team. Een medewerker stelt een simpele vraag en de leidinggevende gaat achter de oplossing aan. Ik heb het in gesprekken zelf meegemaakt. Een medewerker wil graag een opleiding doen. Nadat we een fijn gesprek hadden gehad, zei ik haar dat ik een aantal opleidingen voor haar zou opzoeken. Zie je de aap al zitten?  In een andere situatie komen een paar secretaresses naar mij toe, er is teveel onrust op hun kamer en het komt door de kantoorartikelen, die ze uitgeven. Het lijkt hun een goed plan om deze niet meer uit te geven. In deze situatie had ik kunnen aangeven, ik ga kijken wat ik voor jullie kan doen. Op dat moment realiseerde ik mij dat ik een aap op de schouder nam. Als ik het probleem zou overnemen, haalde ik de verantwoordelijkheid weg bij de medewerker en nam ik de aap zelf op mijn schouder.

Hoe zorg je dat de AAP bij de medewerker blijft?

Voor mij is hierop maar één antwoord mogelijk. Zorg dat de medewerker aan de bal blijft en zelf actie onderneemt. De medewerker krijgt hiermee verantwoordelijkheid over de eigen vraag. Hij  bereidt zich goed voor en vervolg acties zijn minder tijdrovend. In mijn vorige blog over leidinggeven- meer in minder tijd, gaf ik aan dat leidinggevende in wezen lui moeten zijn. Zorg dat het team aan het werk gaat en dat ze zelf zoveel mogelijk nadenken over de eigen plannen, ideeën en problemen.

Ik geef je een paar simpele handreikingen om anderen aan het werk te houden?

De handreikingen kan je in heel veel situaties toepassen, uiteraard zijn er momenten dat je als leidinggevende de zaken naar je toe moet trekken. In dat geval hebben we het over zware problemen. Hier gaat het over eenvoudige problematieken die we dagelijks tegen komen. Deze problematieken zorgen voor een flinke portefeuille voor de leidinggevende, tijd voor eigen werk krijg je bijna niet.

1. Wat heeft de medewerker zelf ondernomen.
De medewerker heeft een vraag over iets simpels, vraag wat hij zelf heeft ondernomen. In het voorbeeld van de opleiding had ik moeten vragen wat heb je zelf al uitgezocht, welke opleiding wil je doen? Verder had ik kunnen vragen of zij de bedrijfsregeling over opleidingen al gelezen had. In veel gevallen weet de medewerker bij deze voorbereiding wat hij mag verwachten van de organisatie.
2. Laat de medewerker zelf een idee uitwerken.
Medewerkers komen vaak met goed bedoelde ideeën. Ik zie het veel voorkomen bij ondernemingsraden.  Een leidinggevende neemt het idee over en zegt ik kom er op terug. Vaak wordt dit in de vaart der volkeren vergeten. De medewerker is teleurgesteld, er wordt toch nooit wat met onze ideeën gedaan.  Een goed idee is niet altijd haalbaar of wordt ingehaald door andere zaken.  Een idee uitwerken kost tijd. Vraag aan de medewerker of hij het idee zelf wil uitwerken en wil bespreken met 2 collega’s.  Hierdoor krijgen medewerkers meer beeld over de haalbaarheid van hun eigen idee. Ze krijgen feedback van collega’s. Echte goede ideeën vinden hun weg wel. Een medewerker kan tijdens het werkoverleg zijn punt naar voren brengen, waarna gerichte acties genomen kunnen worden. In mijn voorbeeld van de secretaresses kwamen ze zelf met het idee om de kantoorbenodigdheden te verplaatsen naar de receptie. De receptie was blij, zij hadden te weinig werk. Zelf hoefde ik aan dit probleem niet veel tijd te besteden.
3. Laat medewerker zelf verslag maken.
Leidinggevende spreken geregeld hun mensen. Vaak worden de afspraken wel gemaakt, maar niet expliciet vastgelegd. Hierdoor ontstaan vaak situaties dat onduidelijk is wie de actie zou doen en wat er precies is afgesproken.  In heel veel situaties kan je de medewerker vragen om per e-mail de afspraken te verwoorden. Het grote voordeel hiervan is dat de medewerker nog een keer over de inhoud van het gesprek moet nadenken. Vervolgens kan je op basis van het antwoord checken of hij begrepen heeft waar het over gaat.

In dit blog heb ik je een aantal handreikingen gedaan hoe je ervoor kunt zorgen dat de medewerker aan de bal blijft. Apen op je schouder zijn vaak tijdvragende situaties, die tijd kan je beter gebruiken.

Welke tip heb jij om APEN van je schouder te houden?

Geef je tips in het commentaarveld hieronder, andere leidinggevenden kunnen hier profijt van hebben.

Als dit artikel interessant is voor mensen in jouw netwerk, wil je het dan ‘delen’ door op één van de social media knoppen hieronder te klikken?

5 Comments

  • eddy

    Reply Reply 5 november 2014

    Hoi ik herken de situatie.. bij komen ook vaak mensen met hun persoonlijke aap en die willen ze dan graag bij mij achterlaten.. ik was een persoon die moeilijk nee kon zeggen en alles voor iedereen oploste.

    nu weet ik inmiddels dat ik wel wil helpen maar dat ik hun aapje gewoon weer met hen terug naar huis stuur..

    het is altijd moeilijk als je mensen wil helpen dat ze dan vaak aan je gaan hangen en de aap door jou laten verzorgen.. en daar ben ik mee gestopt.

    ik geef hen nu enkel tips hoe ze het een en ander kunnen doen en als dat geen resultaat oplevert dan wil ik wel even helpen…maar eerst zelf je best doen om het op te lossen..

    okee ik zeg vaak “apen apen apen na” of monkey see monkey do !

    dus laat de aap waar hij thuis hoort .. en laat hem zelf leren te ontdekken wat de oplossing is!

    grt eddy

  • Sija

    Reply Reply 5 november 2014

    Hallo. Lizethe, heel herkenbaar. Ook ik probeer steeds de aap terug te geven en te vragen of zij zelf een oplossing kan bedenken. Het blijft telkens weer een klus om die aap niet zelf op mijn schouder te nemen.

  • Lizethe Keijzer

    Reply Reply 6 november 2014

    Ik kom het meer en meer tegen dat mensen deze situatie herkennen. Toch stappen we weer vaak in de valkuil. Als ik bij een gesprek heb gezeten en ik zie een leidinggevende dit doen, dan stel ik hem na het gesprek één vraag. “Ben jij je bewust dat je nu een aap op de schouder hebt genomen?”

    Het blijft lastig ook ik val af en toe nog wel in de valkuil. Vooral in de thuissituatie. Je wilt graag dat het goed gaat met de jongens. Ik neem dan wel eens een lastig klusje van ze over. Niet slim, echter we willen graag mensen helpen.

  • Paula

    Reply Reply 7 november 2014

    Dit werkte bij mij…..
    Ik kocht 3 kleine knuffelaapjes en zette ze op mijn bureau in het zicht!
    Iedere keer als iemand vroeg of ik iets wilde doen zei ik “jawel” en wees op de aapjes….en vroeg vriendelijk “welk aapje wil je?” grappig genoeg viel het kwartje vrij snel! de boodschap was duidelijk, als jij wilt dat ik er nog iets bij neem dan neem jij een aap van mij mee.
    Na verloop van een paar dagen kwamen mensen anders binnen, het verhaal was niet meer alleen “wil jij dit even oppakken?” maar werd…. eh ik heb deze uitdaging, daar heb ik zo naar gekeken, ik mis voor mijn gevoel, dit en dit en weet even niet hoe ik verder moet, zou je als je tijd hebt even mee willen kijken? Dan keek ik even mee en kon de vrager vervolgens zelf weer verder.

    De aapjes zittend op het bureau in afwachting van een nieuwe eigenaar waren de metafoor voor het niet zomaar dumpen bij een ander 😉

    • Lizethe Keijzer

      Reply Reply 10 november 2014

      Dit is een hele mooie oplossing. Praktisch toepasbaar en het werkt verwacht ik snel.

      Ik zie die al helemaal voor me. Bedankt voor je beeldende bijdrage.

Leave A Response

* Denotes Required Field