Leiderschap competenties

Wat kunnen wij leren van honden over leiderschap? – Het vervolg

Heb jij wel eens feedback gehad waarover je na moet denken?

In mijn vorige artikel gaf ik in een vergelijking tussen het leerproces van mensen en honden aan, dat het leerproces bij mens en hond op een vergelijkbare wijze verloopt.

Over dit artikel heb ik wat feedback gehad dat een hond afhankelijk is van zijn baas en de mens niet. Deze feedback heeft mij aan het denken gezet. In onze westerse maatschappij hebben wij de dieren afhankelijk gemaakt van de mens. Zo hebben we in werksituaties decennia lang mensen ook afhankelijk gemaakt van de werkgever. De grote bazen wikken en beschikken. Die tijd zijn wij in Nederland hoop ik al lang voorbij. Ik wil niet al te lang over wat geweest is in discussie gaan.  Waar ik wel op door wil gaan is het feit dat door duidelijke doelen te stellen en een gezamenlijk referentiekader op te bouwen mensen juist ruimte en vrijheid krijgen.

Hoe belangrijk is het ruimte en vrijheid te geven aan medewerkers?

Om optimale prestaties te krijgen is richting geven, veelvuldig communiceren en de boodschap herhalen heel belangrijk. Kijk naar grote internationale bedrijven als Apple en Disney in alles wat ze doen herhalen ze de belangrijkste waarden van het bedrijf.  Recentelijk heb ik in Nederland dit mogen ervaren bij een bedrijf als Nedap.  De bedrijven hebben een hele belangrijke reden waartoe zij bestaan in de wereld. Alle acties worden hierop afgestemd. Kijk eens hoeveel creativiteit er bij deze bedrijven vrij komt en hoe de bedrijven presteren.

Juist uit het duidelijk richting geven ontstaat voor mensen vrijheid en ruimte om zich binnen de kaders te bewegen. De medewerkers krijgen niet exact te horen hoe ze moeten werken. Integendeel ze krijgen de doelen aangereikt en de ruimte waarbinnen ze mogen werken is vastgesteld. Het richting geven en de kaders geeft rust. Je weet waar je aan toe bent en wat er van je verwacht wordt. Dit stimuleert de creativiteit van mensen en het motiveert mensen om tot gerichte oplossingen te komen.

Simpel wil ik het vertalen naar het inrichten van een hus. Het uiteindelijke doel is het bewonen van het huis. De kaders worden gegeven door de buiten muren, het dak en het financiële budget. Als je nu aan 10 mensen vraagt om de ruimte een invulling te geven, zal je zien dat al deze huizen er anders gaan uitzien. De mensen leggen allen hun eigen creativiteit in het huis en richten het naar hun idee zo functioneel mogelijk in.

Een klein stapje terug naar de vergelijking met honden. Honden (wolven) in de natuur nemen hun eigen ruimte in en pakken hun vrijheid. Op een eigen creatieve wijze gaan ze op zoek naar een slaapplaats en maken ze een hol voor eventuele puppy’s. Helaas hebben wij als mens de hond deze vrijheid en ruimte ontnomen.

Wat kan jij nu doen als leidinggevende om medewerkers ruimte en vrijheid te geven?

In veel van mijn artikelen komen de tips terug. Hier noem ik in dit kader de twee belangrijkste:

1. De focus leggen op de behaalde doelen 
Het vertalen van de strategische doelen van het bedrijf naar de doelen van de afdeling. Om vervolgens de doelen af te stemmen op de toegevoegde waarde van de medewerker.
2. Het bouwen van een referentiekader 
Een referentiekader is niets anders, dan een set van afspraken die je met elkaar maakt, implementeert en naleeft. Het referentiekader ziet er voor iedere groep anders eruit. Dit komt omdat in mijn optiek de groep bepaald wat ze samen gaan afspreken.

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. In mijn artikel over “succesvol beoordelen, je team verder ontwikkelen” geef ik een aanzet hoe je kan starten met het door vertalen van de doelen en deze kan gebruiken in de jaarlijkse gesprekscyclus.

Ik ben in dit artikel doorgegaan op de feedback die ik kreeg in mijn blog over “Wat wij kunnen leren van honden over leiderschap?’’.  Juist door kaders te bouwen en doelen te stellen zijn we in staat om medewerkers richting, ruimte en vrijheid te geven.

Krijg jij richting, ruimte en vrijheid van jou baas?

Ik ben heel benieuwd hoe jij het ervaart om richting, ruimte en vrijheid te krijgen.

Geef in het onderstaande commentaarveld aan hoe het ervaart om ruimte en vrijheid te krijgen.

Als dit artikel interessant is voor mensen in jouw netwerk, wil je het dan ‘delen’ door op één van de social media knoppen hieronder te klikken?

 

 

 

 

 

2 Comments

  • Renée Daniëls

    Reply Reply 19 december 2014

    Er zullen altijd mensen zijn die een probleem hebben met het maken van een analogie tussen honden en mensen. Ik hoor daar niet bij.

    Ik durf nog verder te gaan: honden leren hetzelfde als kinderen gedurende de eerste levensjaren. Volwassenen zijn niets anders dan kinderen die aangekleed zijn met meer of minder opvoeding, ervaring en beschaving.

    Kaders geven vrijheid, nodigen uit tot onderzoeken en proberen: alles binnen de kaders is geoorloofd.
    Een gebrek aan kaders (totale ‘vrijheid’) overweldigt, maakt onzeker en houdt mensen klein: je weet niet wat wel of niet oké is. Achter dat verschil kom je pas als het te laat is (dus ten koste van een negatieve ervaring).

    Dat werkt zo bij honden, bij kinderen en dus ook bij volwassenen. 😉

    • Lizethe Keijzer

      Reply Reply 22 december 2014

      Helemaal mee eens Renée, juist vanuit een referentiekader ontstaat ruimte en vrijheid. Het kan wel voorkomen dat mensen niet passen in het referentiekader. In dat geval is het beter om te onderzoeken, waarom je niet past bij het referentiekader. Op basis van de analyse kan je zelf je besluiten nemen. Dit kan inhouden aanpassen of mogelijk een referentiekader zoeken dat beter bij je past.

Leave A Response

* Denotes Required Field